21. 3. 2022
Elektrické vozidlá sa stávajú bežnou súčasťou našich životov. Ale ako, čím a akou rýchlosťou je možné ich nabíjať? Na tieto otázky budeme hľadať odpovede v dnešnom článku.
Prvou metódou je jednoduché nabíjanie z 230 V zásuvky. V tomto prípade je elektromobil pripojený priamo do siete. V dnešnej dobe sa toto riešenie vôbec nepoužíva. Je pomalé a nebezpečné, pretože nabíjačka nekomunikuje s vozidlom. Maximálna rýchlosť nabíjania je 2 kW (8 A), čo znamená, že doba nabíjania je 40–60 hodín.
EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) je malá krabička s káblom, ktorá slúži ako usmerňovač a poistka. Obvykle je výrobcom dodávaná ako štandardný doplnok k novým vozidlám pre domáce nabíjanie. Doba nabíjania je 14–16 hodín. Preto ani tu nejde o rýchle riešenie, pretože maximálna rýchlosť nabíjania je len 2,3 kW (10 A). Je to však výrazne bezpečnejšie riešenie než prvá metóda, pretože má zabudovanú ochranu.
Toto je ideálne riešenie pre domáce nabíjanie. Tieto riešenia ponúkajú spoločnosti SolaX alebo Fronius. Tieto zariadenia majú vstup pre striedavý prúd, rovnako ako prvé dve metódy, ale obvykle sú to trojfázové nabíjačky (existujú aj jednofázové verzie). Sú vždy trvalo pripojené k sieti. Tieto nabíjačky sú teraz tiež používané na verejné nabíjanie. Sú obľúbeným a bežným spôsobom nabíjania v nákupných centrách a kancelárskych budovách, pretože nevyžadujú zložitú sieťovú inštaláciu alebo ďalšie nákladné prípravy. Sú k dispozícii v dvoch verziách:
Výhodou zásuvkovej verzie je, že môžete rýchlo použiť vlastný kábel, kdekoľvek budete, pretože zásuvka pre rýchlonabíjačky so striedavým prúdom je štandardizovaná po celej Európe, rovnako ako typ 2 (IEC 62196). Pre staršie (pred rokom 2015) a americké autá je najbežnejšia zásuvka typu 1. Pre všetky ostatné je bežná zásuvka typu 2. S rýchlonabíjačkou je možné dosiahnuť rýchlosť nabíjania až 22 kW (3 x 32 A), ktorú je možné obmedziť len regulátorom nabíjania nainštalovaným v aute, ak systém nepodporuje takú vysokú rýchlosť nabíjania striedavým prúdom alebo ak nie je trojfázový. Doba nabíjania je 4-9 hodín.
Doteraz sme hovorili o nabíjaní striedavým prúdom 230-400 V. Nabíjanie jednosmerným prúdom má tú výhodu, že umožňuje nabíjať pri vysokom napätí až 1 000 V s odberom prúdu 150-400 A. Na rozdiel od predchádzajúcich verzií, nabíjanie už nie je vykonávané pomocou regulátora nabíjania vo vozidle, ale prostredníctvom funkčne odlišného regulátora nabíjania. Ide o veľké, drahé a komplexné zariadenia, preto ich nájdeme len na verejných nabíjacích staniciach, nie v domácnostiach. Najčastejšie ich nájdeme pri diaľniciach a čerpacích staniciach. Pri rýchlonabíjaní jednosmerným prúdom nemožno použiť vlastný kábel, ten je vždy pripojený k nabíjacej stanici. Káble sú kvôli vysokému napätiu ťažké, robustné a silné. Bohužiaľ, nie všetky vozidlá túto funkciu nabíjania podporujú. Najčastejšie ide o voliteľnú možnosť, ktorá nie je súčasťou základného vybavenia. Toto riešenie má aj svoje nevýhody: vysoká spotreba elektrického prúdu môže výrazne urýchliť degradáciu batérií a nadmerne znížiť ich kapacitu. Najlepšie sa používajú na dlhé cesty na ochranu vášho vozidla. Doba nabíjania je len 20-40 minút pre nabitie na 80 % kapacity. Z dôvodu povahy dnešných batérií trvá nabíjanie zvyšných 20 % približne rovnako dlho, pretože články nemôžu byť nabíjané tak rýchlo. Posledných 20 % je vynaložených hlavne na vyvažovanie článkov.
Pri nabíjaní striedavým prúdom sa takmer vždy používajú konektory typu 2. Pre vozidlá s konektormi typu 1 existuje možnosť nabíjania káblom typu 1 - 2. Pre nabíjanie jednosmerným prúdom existuje niekoľko rôznych typov konektorov. CHAdeMO, ktoré sa najmä používa v Japonsku, má výhodu obojsmerného nabíjania. To znamená, že s vhodnou infraštruktúrou môže batéria vášho auta dodávať elektrinu do domácnosti (z vozidla do siete). Nissan Leaf je automobil, kde takéto konektory nájdete najčastejšie.
CHAdeMO je skratka pre "o cha demo ikagadesu ka," čo vo voľnom preklade znamená "Čo tak šálku čaju?",čo odkazuje na rýchlosť nabíjania. Okrem CHAdeMO je vo väčšine áut ďalší typ konektora, často typu 2. V Európe sa používa konektor rýchlonabíjačky CCS, tiež známy ako Combo. Ide o konektory kombinované s konektorom typu 2. Prevedením sú podobné konektorom typu 2, ale majú navyše dva silnoprúdové konektory. Existuje tiež prevedenie typ 1, ale táto verzia nie je bežná. Konektory typu Combo sa môžu označovať ako Combo 1 alebo Combo 2 v závislosti od ich vrchnej zásuvky.
Ponuka nabíjačiek pre elektromobily neustále rastie a zlepšuje sa.V portfóliu spoločnosti Solarity môžete nájsť nabíjačky od značiek Fronius, SolarEdge, Solax Power a Wallbox. Snažíme sa nájsť a poskytnúť tie najlepšie možnosti pre vás a vašich zákazníkov. Ak potrebujete pomoc pri výbere správneho riešenia pre nabíjanie elektromobilu neváhajte nás kontaktovať a radi Vám poradíme.